Історія Land Cruiser

Історія Land Cruiser

toyota_articles_2015_land_cruiser_story_header_tcm_3046_294290

Історія Land Cruiser

Як одним словом можна описати автомобіль, що став справжньою легендою по всьому світові: надійний, міцний, витривалий, незламний? У Land Cruiser втілено кожне з цих слів та навіть більше. Проте ці епітети не здатні повністю передати те, як протягом більше 60 років він задавав тон, щоразу піднімаючи планку надзвичайної якості, адже цей автомобіль було створено для того, щоб виживати у найсуворіших місцях планети.

Як бувалий солдат, Land Cruiser народився у суворих умовах війни. Коли Північна Корея напала на Південну Корею у 1950 році, ООН та США стали допомагати останній, а Японія, яка у той час була окупована американськими військами, відігравала роль бази матеріально-технічного забезпечення.

За деякий час японські автовиробники отримали замовлення на постачання малогабаритного повноприводного автомобіля для американських збройних сил, і завдяки своєму попередньому досвіду виробництва вантажівок для власних збройних сил Японії у 1940-х роках, компания «Тойота» була у вигідному положенні і невдовзі змогла отримати велику кількість замовлень від союзних військ.

Оригінал

Ще до початку нового 1951 року, через п’ять місяців після початку проектних робіт, у «Тойоті» було виготовлено перший прототип. Для його виробництва використали існуючі елементи конструкції автомобілів Toyota: шасі запозичили у однотонної вантажівки Type SB, а за силовий агрегат узяли великий 3,4-літровий бензиновий двигун від моделі Type B. Оскільки у той час був популярний американський армійський автомобіль підвищеної прохідності Willys Jeep (улюбленець окупаційних військ), у «Тойоті» вирішили назвати свій новий прототип Jeep BJ (B означало двигун моделі Type B, а J — на честь провідної повноприводної моделі Jeep).

У липні того ж року водій-випробовувач Ітіро Тайра здійснив тестовий заїзд (під наглядом представників Національного поліцейського агентства), під час якого йому за кермом BJ вдалося піднятися до контрольно-пропускного пункту № 6 на горі Фудзіямі — подвиг, який раніше здійснювали лише верхи на конях!

toyota_stories_land_cruiser_story_article_01_tcm_3046_294295_01

У липні того ж року водій-випробовувач Ітіро Тайра здійснив тестовий заїзд (під наглядом представників Національного поліцейського агентства), під час якого йому за кермом BJ вдалося піднятися до контрольно-пропускного пункту № 6 на горі Фудзіямі — подвиг, який раніше здійснювали лише верхи на конях! Випробувальний заїзд підтвердив високі технічні якості моделі BJ, і в серпні того ж року її було прийнято у якості патрульного автомобіля до рухомого складу Національного поліцейського агентства Японії.

Знадобилося ще два роки, щоб модель BJ було визнано готовою до запуску у масове виробництво, а за цей час замовлення на неї вже розмістили інші урядові структури та енергетичні компанії. Від початку масового виробництва минув лише рік, як 1954 року модель BJ довелося перейменувати, бо з позовами про порушення авторських прав до суду звернулася компанія «Вілліс». Відтоді позашляховик і став відомий під напрочуд вдалою назвою Toyota Land Cruiser…

Цивільне перетворення

У листопаді 1955 року, через чотири роки після демонстрації першого прототипу, було підготовлено другий Land Cruiser (Серії 20). Зовні зміни були ледь помітні, а от всередині вони були значними: автомобіль перетворився з практичної армійської машини на комфортабельний автомобіль цивільного призначення.

На автомобілях Серії 20 все ще можна було побачити знайомі риси моделі BJ, проте оновлена модель хизувалася більш плавними лініями кузова, у який було вбудовано фари, та мала просторішу кабіну. Крім того, було покращено комфорт у салоні завдяки застосуванню листових ресор на передній та задній осях, щоб пом’якшити удари під час їзди, та зменшено вібрацію у кабіні за допомогою введення нових гумових елементів у підвіску.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_02_tcm_3046_294297

І без того коротку колісну базу зменшили ще більше, щоб поліпшити маневреність. У той же час нова похідна модифікація з подовженою колісною базою завдяки збільшеній вантажопідйомності дозволила розпочати випуск автомобілів з різними типами кузова, серед яких з’явилися багатомісні пасажирські модифікації та пікапи.

 toyota_stories_the_land_cruiser_story_article_22_tcm_3046_294509 toyota_stories_the_land_cruiser_story_article_23_tcm_3046_294510

Під капотом встановили новий чавунний двигун серії F, що був на 23 % потужніший за двигун на попередній моделі. Цим новим двигуном став модернізований варіант ДВЗ серії B, який з’явився ще 1948 року. Ним будуть комплектувати автомобілі Toyota аж до 1992 року, коли його зняли з виробництва. Цей двигун став надзвичайним інженерним досягненням як такий, що найдовше протримався на конвейєрі серед усіх наших силових агрегатів.

Унаслідок тривалих військових закупок, що надходили з різних кінців світу, автомобілі Серії 20 на багатьох справили враження як перші автомобілі Toyota, що з’явилися у їхніх країнах. Комерційний успіх моделі Land Cruiser на експортному ринку став очевидний 1957 року, коли його частка у загальному експорті японських автомобілів сягнула 32,8 %.

«У 40 життя лише починається»

toyota_stories_land_cruiser_story_article_05_tcm_3046_294300Модель третього покоління, Серія 40, вийшла на ринок 1960 року. Саме ця легендарна модель долатиме вбрід річки та прокладатиме шлях кам’янистими схилами протягом 24 років. Вона здобуде прізвисько Сороковка.

Після успіху Серії 20 репутація моделі була напрочуд високою. У цей час перед інженерами компанії «Тойота» було поставлено першочергове завдання — допомогти Сороковці зберегти виграшну формулу і водночас суттєво покращити загальну конструкцію та склад обладнання автомобіля.
toyota_stories_land_cruiser_story_article_03_tcm_3046_294298

toyota_stories_land_cruiser_story_article_04_tcm_3046_294299Як і у випадку зі змінами у попередній моделі, ревізія зовнішнього вигляду була, так би мовити, косметичною. Серед відмінностей варто згадати більш прямокутні колісні арки та вказівники поворотів на передніх крилах, але новою особливістю, що запам’яталася найбільше, стала прямокутна накладка, що слугувала за оправу для фар та радіаторної решітки.

Однією з найбільших змін стало впровадження трьох передаточних чисел кінцевої передачі: «повне», «ощадливе» та «помірне», — залежно від типу поверхні, на яку виїжджали власники автомобілів. Тришвидкісну механічну трансмісію було збережено, але тепер вона була вкомплектована роздаточною коробкою, яка зменшувала загальні передаточні числа, щоб забезпечити шість передач уперед: три для їзди асфальтованими шляхами і три — для пересіченої місцевості.

toyota-stories-land-cruiser-story-article-06_tcm-3046-294301

1967 року, зважаючи на зростаючий попит на багатомісні автомобілі з кузовом універсал, на ринок було виведено нову модифікацію FJ55 з подовженою до 2700 мм колісною базою, свіжим зовнішнім оформленням та комфортабельністю не згірш за звичайний легковий автомобіль.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_07_tcm_3046_294302На додачу до великого багажника, у якому можна було перевезти чимало речей, однією з особливостей цієї моделі стали задні двері з завісами у нижній частині (їх можна було відкрити, опустивши перед тим скло у вікні) або двопільні розчинні двері, які на свій смак могли вибирати покупці.

Під кінець, 1980 року, на зміну моделі 55 прийшла більша та просторіша Серія 60. В цей час на ринку у цьому сегменті вже розгорнулася неабияка конкуренція між виробниками, тому інженери зосередилися на тому, щоб поліпшити комфорт під час їзди та зробити салон більш затишним: у ньому з’явилися м’які панелі, а замість дивану попереду встановили окремі сидіння для водія та пасажира.

Нова ера

toyota_stories_land_cruiser_story_article_11_tcm_3046_294306Після 24 надзвичайно успішних років (29 років, якщо враховувати оригінальну Серію 20) існування в цілому майже не зміненої Серії 40, 1984 року з’явився новий Land Cruiser — Серії 70, — автомобіль, що був готовий до умов сучасного світу.

Інженери-конструктори були переконані, що для нової моделі все треба було почати з чистого аркуша ватмана, бо вона мала вийти на ринок, де загострилася конкурентна боротьба між автовиробниками та збільшувався попит на автомобілі для виїзду на природу.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_08_tcm_3046_294303

Було прийнято рішення розпочати випуск нового «Ленд-Крузера» у двох модифікаціях: «Heavy Duty» («Підвищеної міцності») — кремезний автомобіль для важкої праці для тих, кому важлива була витривалість і хто міг поступитися комфортом; так «Light Duty» («Легкого типу») — автомобіль для більш комфортабельних подорожей з друзями та сім’єю на довгі відстані.

Для модифікацій Heavy Duty, у яких, як і раніше, можна було впізнати модель Land Cruiser, були характерні квадратні сталеві кузови великого розміру з нахиленим лобовим склом. На вибір було п’ять конфігурацій колісної бази та ціла низка двигунів.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_10_tcm_3046_294305

На око звичайного спостерігача автомобілі серії Light Duty мало чим відрізнялися, проте вони мали трохи м’якіший зовнішній вигляд спереду з більш округлими розширювачими колісних арок та особливим чином оформленими радіаторною решіткою та бамперами. На вибір покупців було три варіанти колісних баз та моторна гама, що складалася виключно з чотирициліндрових двигунів.

1990 року у зв’язку з сильною конкуренцією з боку моделей інших виробників, таких як модель Shogun фірми «Міцубісі», модифікацію Light Duty було чітко відокремлено від свого міцнішого брата й подаровано нову назву — Land Cruiser Prado. Вона залишалася на конвейєрі аж до виходу нового покоління — Серії 90. Незважаючи на це, виробництво машин Серії 70 (Heavy Duty) продовжувалося у майже незмінному вигляді аж до 2007 року, коли її було суттєво оновлено. Це було чудове досягнення, адже модель пробула на конвейєрі цілих 23 роки з дати виходу першого автомобіля зі збирального цеху!

toyota_stories_land_cruiser_story_article_09_tcm_3046_294304По світу ходить чимало історій про легендарні поїздки, здійснені людьми на своїх «Ленд-Крузерах». Одна з них про чоловіка та дружину Пола та Бриґітту Болен Юні, які на своєму автомобілі Серії 70 вирушили у кругосвітну подорож завдовжки 280 тис. км, що пролягла через 63 країни.

Комфорт — наше все

1996 року на ринок було виведено автомобілі Серії 90, які чітко позиціонувалися як транспортні засоби для покупців, що бажали мати повноприводний автомобіль з високою прохідністю, але не хотіли заради цього відмовлятися від комфорту у салоні та зручності керування.

Автомобілі мали нове привабливе зовнішнє оформлення, для якого були характерні висхідна підвіконна лінія, великі пластмасові бампери та два типи кузова — тридверний та п’ятидверний. Завдяки такому підходові «Ленд-Крузеру» вдалося зберегти своє сприйняття як «автомобіля для поїздок будь-куди», але у більш обтічній та сучасній формі.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_13_tcm_3046_294308

Застосування нового кермового механізму типу шестірня — рейка дозволило автомобілям Серії 90 забезпечити враження від кермування не згріш як на легковому автомобілі, а впровадження нової незалежної передньої підвіски допомогло задовольнити смаки найвибагливіших покупців без шкоди якостям їзди пересіченою місцевістю.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_14_tcm_3046_294309У той же час на зміну моделі з кузовом універсал (англ. «Station Wagon») або Sports Utility Vehicle (SUV), виробництво якої почалося з Серією 50 1967 року та яка еволюціонувала у Серіях 60 та 80, 1998 року прийшла Серія 100.

Новий автомобіль запропонував своїм власникам рівень розкошів, подібний до інших моделей Land Cruiser, але для нього екслюзивно передбачили покращені всюдиходні якості та найсучаснішу активну підвіску, що забезпечила неабиякий рівень комфорту у салоні, що був оздоблений натуральним деревом та мав шкіряну оббивку. Land Cruiser 100 став ідеальним вибором для тих, хто бажав отримати комфортабельний салон, як у автомобіля представницького класу, але на додачу мати високу посадку, що забезпечувала кращу оглядовість.

Нова сторінка у новому столітті

Незважаючи на відносно короткий та успішний період завдовжки шість років, протягом якого було продано 760 тис. автомобілів Серії 90, 2002 року настав час «Ленд-Крузеру» увійти у нове століття: так з’явилася Серія 120.

Дебют моделі відбувся під софітами Паризької автомобільної виставки того ж року. Нову модель було вкомплектовано новими технічними засобами по самісіньку зав’язку, зокрема, першою у світі електронною cистемою допомоги при рушанні під гору (для максимального зчеплення на схилах) та системою допомоги при спусканні з гори (забезпечує контроль над автомобілем під час спуску). Жорсткість конструкції було поліпшено, що справило позитивний вплив на маневреність, стійкість та тишу у салоні. Серед співробітників компанії його прозвали «Новим традиційним повноприводним автомобілем». Тепер новий Land Cruiser був готовий до будь-яких випробувань.

Вперше за історію моделі її зовнішнє оформлення було виконано за межами Японії у дизайнерському центрі ED2 компанії «Тойота» на півдні Франції. У новому зовнішньому вигляді було збережено перевірений часом набір функціональних якостей та міцну статуру, але тепер він став більш витонченим і менш схильним до старіння, ніж вигляд будь-якої з попередніх моделей. Обтічна форма фар та вертикальні ламелі у радіаторіній решітці надали автомобілю виразності і водночас упевненості.toyota_stories_land_cruiser_story_article_17_tcm_3046_294312

toyota_stories_land_cruiser_story_article_18_tcm_3046_294313Як і раніше, речі у салоні були міцними та надійними на вигляд, як цього й очікували, але тепер вони стали приємнішими на дотик. У центрі передньої панелі було розташовано екран аудіосистеми з блоком мікроклімату під ним, який було органічно вписано у центральну консоль з S-подібним вигином.

2007 року на заміну великогабаритному SUV Серії 100 прийшов ще довший та ширший автомобіль Серії 200. Новий позашляховик отримав модернізовану окрему раму та запропонував водієві та пасажирам у салоні поліпшену комфортабельність, неабияку надійність та цілу низку засобів безпеки. На Серії 200 було передбачено першу в світі систему допомоги під час руху бездоріжжям (Crawl Control), яка дозволила йому в автоматичному режимі підтримувати особливу малу швидкість руху під час долання кам’яністих та піщаних ділянок.

Від свого першого проведення у 1979 році Ралі Дакар (раніше відоме під назвою «Ралі Париж-Дакар»), що відомі як перегони у яких в найсуворіших умовах на планеті на витривалість перевіряють людину та машину, стало надзвичайною пригодою для Land Cruiser, від якої він отримує неабияке задоволення: від дня започаткування ралі серед приватних учасників цих перегонів найпопулярнішою є модель Toyota Prado, що чітко вказує на надзвичайну надійність цього автомобіля.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_15_tcm_3046_294310

Найновіша історія

Коли загальні обсяги збуту моделі Land Cruiser наблизилися до відмітки у шість млн штук, у компанії «Тойота» вирішили, що настав час вдихнути нове життя у Серію 120, щоб залишатися попереду за конкурентів. Важливою віхою в історії компанії стало виведення на ринок у 2009 році нової Серії 150. Вона надійшла у продаж у 178 країнах світу, — ось так змінилися речі з часів появи на ринку моделі Land Cruiser.

toyota_stories_land_cruiser_story_article_19_tcm_3046_294314

toyota_stories_land_cruiser_story_article_20_tcm_3046_294315Над оновленням зовнішнього вигляду працювали фахівці дизайнерського центру ED2 у Франції, унаслідок чого менша модель в оформленні успішно отримала сімейні риси від свого старшого брата (Серії 200), що перед цим вийшов на ринок. Більш кремезний зовнішній вигляд автомобіля доповнили задні двері з завісами з правого боку (вперше за історію моделі), що мали скляне вікно, яке могло незалежно відкриватися вгору.

На заміну вигинам, що були впроваджені в оформлені інтер’єру салону моделі попереднього покоління, прийшли брутальніші та пряміші елементи. На додаток до нової функціональної комбінації приладів, що мала поліпшену якість і краще сприймалася, було запропоновано нову передаварійну систему, що попереджала водія про загрозу зіткнення перед тим, як задіяти гальма, щоб його уникнути.

Серед інших нових технічних засобів, які могли вибирати покупці, були система допомоги під час руху бездоріжжям (Crawl Control) з Серії 200 та нова система руху бездоріжжям з вибором місцевості (Multi-Terrain Select), що дозволила водіям налаштовувати ходову систему автомобіля відповідно до типу поверхні: якщо вам треба проїхатися пісчаним пляжем, ви обираєте режим «Пісок», а коли треба подолати більш ризиковану кам’янисту ділянку, то задіюєте режим «Камені».

toyota_stories_land_cruiser_story_article_21_tcm_3046_294316_03

Ось так ми й дійшли до наших днів: позаду майже 65 років історії існування моделі, обсяги збуту перевищили позначку у 6,5 млн штук, і модель Land Cruiser, як і раніше, займає суттєву долю ринку. Ведучи свою історію від скромного транспортного засобу у зоні бойових дій до універсального позашляховика, що здатний долати небезпеки, притаманні великим торговельно-розважальним центрам, модель Land Cruiser зараз торує собі шлях у другому десятилітті нового сторіччя, зберігаючи всі якості, завдяки яким він з самого початку був популярний. Можливо саме тому у світі так багато людей, що високо його цінують. Іноді єдине слово, що віддасть «Ленд-Крузеру» належне, це просто… якість.

Джерело інформації


* За даними офіційних веб-сайтів уповноважених дилерів продукції Toyota. За довідками про актуальні ціни, технічні характеристики та наявність просимо звертатися до наших менеджерів